ŞAHİNKAYA KANYONU VE VEZİRKÖPRÜ GEZİMİZ

136

Görsellerini her paylaştığımızda hemen herkesin “Burası ülkemizde mi?” diye sorup merak ettiği Samsun ili Vezirköprü ilçesindeki Şahinkaya Kanyonu’nu gezdik ve bu muhteşem doğa harikası kanyonu tüm detayları ile sizlerle paylaşmak istiyoruz.Şahinkaya Kanyonu ve Vezirköprü gezimiz bizim için harika bir deneyim oldu.Özellikle kanyonda tekne turunu kesinlikle tavsiye ediyoruz.

ŞAHİNKAYA KANYONU VE VEZİRKÖPRÜ GEZİMİZ

Ankara’dan Vezirköprü yaklaşık 400 km.Ankara Gezginleri olarak bu gezimizde kalabalık bir arkadaş grubumuz eşlik etti bizlere.Yolun biraz uzun olması ve kalabalık bir grup olmamızdan dolayı tur şirketiyle gezimizi gerçekleştirdik.Ankara’dan bölgeye birkaç yıldır tur düzenleyen tek firma mevcut.Bu yeni ve güzel rota için Adonistur’a teşekkürlerimizi sunuyoruz.

Şahinkaya Kanyonu Gezi Rehberi

Günübirlik tur planladığımız için gece yarısından sonra yola çıkıp sabah erken saatlerde Vezirköprü’ye ulaştık.

Vezirköprü

Vezirköprü ile Kanyon arası yaklaşık 20 dakikalık bir mesafe.Bu kısa yolda öyle üç köy var ki,sanırım pek çoğumuzun bilmediği çok önemli tarihsel ve kültürel özelliklere sahipler.Adatepe,Nerik ve Türkmenköy…Vezirköprü’de çok değerli bir doğa ve tarih sevdalısı bir dostumuz eşlik etti bize.Bünyamin Bey Şahinkaya Kanyonunun turizme kazandırılması ve tanıtılması konusunda çok önemli katkıları olan bir Vezirköprülü.Kendisiyle buluştuktan sonra Şahinkaya Kanyonu’na doğru yolumuza devam ettik.

Adatepe

Geniş bir düzlük içinde, hiçbir dağ ile teması olmayan  1500 dönümlük bir tepeye kurulmuş.Özel yapan yanı ise bölgedeki ilk yerleşim yeri olması.İlk yerleşimin Neolitik dönemde başladığı ve mülkiyet,toprak paylaşımlarının M.Ö. 6000’li yıllarda yapıldığı bilinmekte.

Nerik

Tarihi yaklaşık M.Ö. 2000 li yıllara kadar uzana tarihsel açıdan çok önemli bir köy.Hititler döneminde çok önemli bir dinsel merkez olduğu bilinmekte.Hititlerin başkenti Hattuşa’dan Nerik’e bir nevi hac gerçekleştirmek için krallar ve soylular ziyaretler düzenlerlermiş.O yıllarda Nerik’de bulunan kilise ve din adamlarının, şifa kaynağı olduğu anlatılmaktadır.Uzun yıllar boyu süren Kadeş Savaşlarını sonlandırıp,Hititler ile Mısırlılar arasında Kadeş Antlaşmasının imzalanmasını sağlayan Hitit Kralı Hattuşi, Nerik’te yetişmiş ve yaşamıştır.

Nerik Köyü

Türkmenköy

İsminden de anlaşılacağı gibi yaklaşık 400 yıldır Türkmenlerin yaşadığı bir köy.1960 yılına kadar bölgede ve tüm Türkiye’de çok meşhur ve talep gören el dokuması kilim ve halılar üretiliyormuş.Fabrikasyon halılar üretilmeye başlanınca halı dokuyan kadın sayısı yıllar boyu azalmış.2010 yılında bu sanatı bilen ve hala dokuyan sadece tek bir Türkmen kadını kalmış.Bu noktada, içlerinde bize bu bilgileri anlatan Bünyamin Beyin de bulunduğu bir grup tarih ve kültür gönüllüsü bir proje hazırlamışlar.Bu projeyle yok olmakta olan bir sanatın hayatta kalan tek ustasıyla yeni nesillere öğretilmesiymiş.Uzun süren çabalardan sonra projeleri onaylanmış ve şu anda yaklaşık 100 Vezirköprülü kadın el dokuması halı ve kilim yapabiliyorlar.

Şahinkaya Kanyonu

Türkmenköyü de geçtikten, sonra muhteşem ormanlar eşliğinde Şahinkaya Kanyonu’na varıyoruz.Telefon ve fotoğraf makinesine sarılanlar henüz daha kanyona inen yolda bu görsel güzelliği fotoğraflamaya başladılar 🙂

Şahinkaya Kanyonu Tekne turları

Şahinkaya Kanyonunun güzelliğini keşfetmenin 2 yolu var.Birincisi tekne turları diğeri ise zirvesine trekking yapmak.Şahinkaya Kanyonu 2.5 km uzunluğunda olup Kızılırmak Nehrinin en dar ve en uzun geçitidir.Altınkaya Barajının içinde yer almaktadır.Kanyonun yüksekliği yaklaşık 350 metre olup su derinliği 100 metreyi bulmaktadır.

Trekking için, Vezirköprü’de yaşayan trekking ve doğa yürüyüşlerinde uzman size refakat edebilecek kişiler mevcut.

Şahinkaya Kanyonu Tekne turları ise kanyon girişindeki  3-4 tekne tarafından yapılıyor.1 saat sürüyor.Tekne turu sırasında hem muhteşem kanyon manzarasını seyredip hem de semaverde demlenmiş çayınızı yudumlama şansına sahipsiniz.Ama biz bir adım daha öteye geçerek kahvaltımızı kanyonun ortasında demirlemiş teknemizde yaptık.Harikaydı.Şiddetle tavsiye ediyoruz 🙂

Şahinkaya Kanyonu

Şahinkaya Kanyonu Milli Park içinde.Şu an için çok bakir.Tekneler dışında hiçbir tesis mekan vs yok.Umuyoruz bu şekilde kalır…

Vezirköprü’de Temmuz sonu Ağustos başı zamanlarında Şahinkaya Kanyonunda festival düzenleniyor.Kanyonda çeşitli gösteriler(serbest atlayış,paraşüt atlayışı vs) yapılıyormuş.Ayrıca doğa gezileri ve trekking faliyetleri oluyormuş.Meraklılarına duyurulur.

Falconfest ismindeki festivalde özel gruplar kanyonda harika gösteriler ve şovlara imza atıyorlarmış.Biz zaman olarak denk getiremedik ama sizlerin aklında olsun Şahinkaya Kanyonu gezinizi festival tarihlerine denk getirirseniz iyi olur.En azından eski yıllardaki festivallerden bir video ile size festivali gösterelim.

Vezirköprü Gezilecek Yerler

Kanyondan ayrılıp Vezirköprüyü gezmek için yola çıkıyoruz.Dönüş yolunda da kanyonun manzarası ve yola eşlik eden harika yeşil tabiat bizi yine büyüledi.

Vezirköprü’de görülmeye değer bir çok tarihi eser mevcut.İlçe antik çağlara kadar uzanan bir tarihe sahip olduğu için, ilçede dolaşırken bu tarihi dokuyu hissetmek mümkün.Genel olarak Osmanlı Döneminden, özellikle de Köprülü Mehmet Paşa döneminden izler görmek mümkün.

Köprülü Mehmet Paşa ve mahiyetindeki üst düzey saray yetkilileri yılın 3-4 ayını Vezirköprü’de bir sayfiye yeri amaçlı geçirirlermiş.Bu durum Vezirköprü’deki evlerin, konakların,yolların ve tarihi eserlerin çeşitliliğini sağlamış.Örneğin O dönem herkes evini Köprülü Mehmet Paşanın Konağı gibi yaptırırmış.Bu da bir tarzın ortaya çıkmasına sebep olmuş.

İlçede gezilmesi gereken yerler;Bedesten,,Taşhan,Kale Cami,Kale Hamamı,Orta Cami ve Kurşunlu Camidir,

Vezirköprü Taşhan
Vezirkprü Kurşunlu Camii

Vezirköprü Yeme İçme

Vezirköprü’de öğle yemeğimizi Bedesten iç çarşıda yer alan Bedesten Restoranda yedik.Fiyatlar makul ve et yemekleri iyiydi.

Bedesten Çarşısı Vezirköprü’de önemli bir mekan.İç ve dış çarşı diye ikiye ayırmışlar.110 dükkan mevcut.Çarşı içinde ilçeye özgü yapılan semaver dükkanlarını mutlaka ziyaret edin.

Vezirköprü Bedesten Çarşı

Veziköprü Konaklama

Vezirköprü’de konaklama imkanları, sayısal manada çok fazla olmasa da mevcut.Taşhan’ın restorasyonun yakın zamanda bitecekmiş.İlçeye konaklama açısından renk ve destek olacaktır diye düşünüyoruz.İlçede bir kaç küçük pansiyon mevcut.Ayrıca buralara gelmişken bir de termal keyfi yapalım serseniz Havza ilçesindeki termal otelleri öneririz.

Biz Şahinkaya Kanyonunu ve Vezirköprü’yü çok sevdik 🙂 Umarım sizlere de faydalı olacak şekilde aktarmışızdır.

Sağlıklı ve hoş kalın…MGF

Merhaba Seyahat Sever Dostlarımız; Vakit buldukça seyahat eden gezgin bir aileyiz.Belki de daha önemlisi gezmek kadar gezi tecrübelerimizi aktarmayı daha çok seviyoruz.Gezilecek yerler konusunda siz değerli okurlarımıza bilgilerimizi aktarmak bizi çok mutlu ediyor.Ankara Gezginleri sayfamız sizler için gezi rehberi veya tatil rehberi olarak faydalı oluyorsa ne mutlu bize....